Pyyteetöntä hyväntekeväisyyttä vai pillerikauppaa tiskin alta?

Törmäsimme eilen uutiseen, jossa Siskot ja Simot -yhdistyksen kerrottiin aloittaneen yhteistyö Juice Plus+ -yrityksen kanssa. Uutisen mukaan yhteistyö tarkoittaa käytännössä sitä, että Juice Plus+ -yrittäjät osallistuvat Siskot ja Simot -yhdistyksen organisoimille välittämisen keikoille, joilla on tarkoitus ilahduttaa kotona ja laitoksissa asuvia ikäihmisiä. Kuulostaa ihanalta, mutta harjoittaako Juice Plus+ tosiaan pyyteetöntä hyväntekeväisyyttä?

Pakko myöntää, että uutisen luettuamme mieliimme tulvi kauhukuvia vanhuksille kalliita ja turhia ravintolisiä kaupustelevista ”hyväntekijöistä”. Saattaa kuulostaa pessimistiseltä, kun näin epäilemme Juice Plus+:n tarkoitusperiä, mutta tähän on syynsä. Kyseinen yritys on etenkin viime aikoina ollut esillä lähinnä negatiivisessa valossa. Ensin entinen yrittäjä avautui kuinka toiminta muistuttaa aivopesua ja heti perään yritys jäi kiinni huuhaa-myyntipuheista ja outojen terveysväitteiden käytöstä.

Pyyteetöntä hyväntekeväisyyttä?

Ei kaupustelijoille!

Esitimme huolemme myös Twitterissä, jolloin Siskot ja Simot -yhdistyksestä vastattiin, että kaikki yhteistyökumppanit sitoutuvat yhteisiin pelisääntöihin, jotka eivät salli minkäänlaista kaupustelua. On tietysti hyvä asia, että välittämisen keikoilla ei sentään sallita Juice Plus+:n myyntipisteitä. Tieto tästä ei kuitenkaan hirveästi huojenna, sillä verkostomarkkinointia jonkin verran tuntevina olemme ihan yhtä huolissamme epäsuoremmasta myynnistä. Näitä tuotteita kun on tapana tyrkyttää jokaiselle vähänkään potentiaaliselle ostajalle tilanteessa kuin tilanteessa. Tuotteita kaupataan tavallisen rupattelun lomassa ujuttamalla keskusteluun keksittyjä tarinoita omien ja muiden käyttäjien positiivisista kokemuksista. Kuulemamme mukaan myynti on välillä hyvinkin aggressiivista eikä kaupustelun ulkopuolelle jätetä edes heikoimmassa asemassa olevia (esim. sairaat tai juuri vanhukset). Vaikka varsinaista myyntiständiä ei olisi eikä tapahtumassa virallisesti sallita myyntityötä, kuka valvoo sitä, etteivät yksittäiset verkostomarkkinoijat (jotka eivät siis ole yhteistyösopimuksen tehneen Juice Plus+:n työntekijöitä, vaan itsenäisiä ”myyntiedustajia”) tyrkytä tuotteitaan siskoille ja simoille?

Helppo kohde höynäyttää

Ikäihmiset ovat valitettavasti useasta syystä helppo kohde huijauksille. Monet ikäihmiset ovat yksinäisiä ja nauttivat jutustelusta puhelinmyyjänkin kanssa. Jos joku on vielä kiinnostunut heidän terveyteensä liittyvistä asioista, on juttutuokio taattu. Vanhuksilla saattaa myös olla nuorempaa väestöä suurempi luotto asiantuntijoihin, eikä vakuuttavaa käärmeöljykauppiasta ole helppo erottaa oikeasta asiantuntijasta. Kun myyntipuheet vielä vilisevät lääkärien nimiä ja tutkimustuloksia, on vanhusta helppo höynäyttää. Vaikeaselkoisten sopimusten sisältöjä voi myös olla hankala ymmärtää. Olemme huolissamme tilanteesta, sillä vähän väliä nousee esille tapauksia, joissa esimerkiksi muistisairaille vanhuksille on myyty puhelimitse turhaa tavaraa. Omaiset ovat sitten saaneet selvitellä tapauksia, kun vanhus itse kieltää tilanneensa mitään, mutta kestotilaukseen on yrityksen mukaan suostuttu.

No mitä haittaakaan siitä on?

Voisi äkkiseltään ajatella, ettei yhteistyöstä huonomaineisenkaan yrityksen kanssa ole mitään haittaa, jos yhteiset pelisäännöt tehdään kaikille osapuolille selviksi. Olemme tästä kuitenkin hieman eri mieltä. Sponsoroinnin (tai yhteistyökuvion) idea on nimenomaan antaa näkyvyyttä yritykselle, ja Juice Plus+:n kaltaiselle vähintäänkin epäilyttävässä maineessa olevalle yritykselle assosioituminen hyväntekijäksi on kuin lottovoitto. Yritykselle tämä on win-win-tilaisuus: se näyttää sympaattiselta eikä sen edes tarvitse tehdä mitään (itsenäiset myyntiedustajat osallistuvat ”välittämisen keikoille”). Siinä sivussa kun myydään vähän ravintolisiä, niin tilanne ei voisi Juice Plus+:n kannalta juuri paremmalta näyttää.

Toivomme, että yritykset ja yhdistykset harkitsisivat tarkemmin, kenen kanssa ne tekevät yhteistyötä. Tässäkin tapauksessa ”energisiä ihmisiä, jotka osallistuvat mielellään välittämisen keikoille vanhusten iloksi” olisi ehkä kannattanut etsiä jostain muualta – miksi turhia ravintolisiä kauppaava verkostomarkkinointiyritys olisi paras yhteistyökumppani? Vaikka Siskot ja Simot ei ”ota kantaa tuotteisiin tai mainosta yritystä”, yhteistyökuvio antaa ymmärtää, että Siskot ja Simot hyväksyy Juice Plus+:n toiminnan. On vaarana, että luotettavan yhdistyksen (Siskot ja Simot) yhteistyökumppanit mielletään myöskin luotettaviksi, eikä asiakas osaa epäillä tulevansa huijatuksi. Toivottavasti epäilyksemme osoittautuvat turhiksi ja tämä yhteistyö sujuu ilman pillerikauppaa!

1 vastaus artikkeliin “Pyyteetöntä hyväntekeväisyyttä vai pillerikauppaa tiskin alta?

  1. Ansa

    Hienoa, että otatte järkevästi kantaa ongelmaan. Saatan olla pessimisti, mutta pelkään ihan samaa kuin tekin. Äitini alkaa olemaan vähän pihalla ja hänellä on huono kuulo. Olemme jo ehtineet perua kaikenlaista mitä hänelle on onnistuttu myymään.

    Kun Juicesta ei saa mitään järkevää tietoa, edes suoraan kysymällä, on vaikea uskoa, että kaikilla jälleenmyyjillä on puhtaita jauhoja pussissa.

    Kun kysyy, että kuinka paljon kapseleihin käytetään raaka-aineita tai kuinka paljon fytoravinteista (fytokemikaaleista) säilyy mehustus- ja kuivausprosessissa, on mahdoton saada vastausta. Fytokemikaalit ja niiden synergiaedut ovat kuitenkin tuotteen tärkeimpiä myyntiargumentteja.

Kommentit on suljettu.